Shenzhen Universal membeli Technology Co, Ltd

Produk berkualiti tinggi, Perkhidmatan profesional, sebagai pembekal utama dalam industri laser!

Rumah > Berita > Kandungan
Negara Keselamatan Peranti Mudah Alih: Android Vs. IOS
- Jun 06, 2017 -

Android atau iOS adalah salah satu keputusan terbesar yang akan anda buat untuk syarikat anda, terutamanya mengenai keselamatan. Berikut adalah kemas kini keselamatan terkini dari kedua-dua ekosistem.


Pemain utama di pasaran mudah alih telah melonjak sejak beberapa tahun kebelakangan untuk meletakkan diri mereka sebagai syarikat yang bersedia.

Tetapi, tidak kira betapa banyak kemas kini pengalaman pengguna, atau ciri-ciri baru yang keren ditambah, keselamatan tetap menjadi medan pertempuran muktamad untuk mobiliti perusahaan.


Tidak ada tempat yang lebih jelas daripada dua ekosistem mudah alih utama - iOS Apple dan Android Google.

Kedua-duanya segar dari acara pemaju tahunan mereka, membawa pendekatan baru untuk keselamatan bersama dengan pelbagai ciri baru.


Mari kita periksa strategi OS mudah alih kedua-dua syarikat, pengumuman baru-baru ini mengenai keselamatan, dan bagaimana mereka mendekati perusahaan. Adakah terdapat pemenang yang jelas?

Lihat Lagi: APPS Android Antivirus Dan Mudah Alih Terbaik


Landskap

Menurut penganalisis Gartner Dionisio Zumerle, keselamatan mudah alih berada di tempat yang "agak baik hari ini."

Alasan terbesar, katanya, adalah platform mudah alih yang dibina dari bawah ke atas, dengan pengetahuan sedia ada beberapa dekad komputer peribadi.

Mekanisme keselamatan seperti sandboxing aplikasi, pengedaran kedai aplikasi, dan kebenaran pengguna semakin kuat.


Namun, cyberattackers semakin canggih juga. Zumerle memetik kelemahan Stagefright dan xCodeGhost sebagai contoh utama.

Walau bagaimanapun, kedua-dua Apple dan Google telah mengiktiraf perubahan ini dan mengambil langkah-langkah untuk mengurangkan risiko tambahan, kata John Pironti, presiden IP Architects, LLC.


"Mereka sedang giat bekerja dengan musuh yang bermotivasi dan mampu yang mengenal pasti dan mengeksploitasi kerentanan dalam penawaran bergerak mereka.

Kedua-dua Google dan Apple kini mempercepatkan usaha untuk meningkatkan keselamatan, termasuk integrasi penawaran pihak ketiga dan penguatkuasaan penggunaan amalan keselamatan terkemuka. "


Kedua-dua pihak menangani keselamatan, tetapi pendekatan mereka berbeza.


IOS

Berita keselamatan mudah alih terbesar tahun lalu berkenaan dengan iPhone dan pendekatan Apple untuk keselamatan.

Apabila Apple enggan membuka kunci iPhone 5C untuk FBI, perbualan di sekitar amalan penyulitannya memindahkan peringkat pusat.


Peranti iOS Apple dikenali dengan keselamatan yang kuat, sebahagiannya kerana Apple mengawal keseluruhan ekosistem peranti - perkakasan, firmware, dan perisian.

Ia juga bergantung pada amalan penyulitan kuat sepanjang platform.

Sebagai tindak balas kepada permintaan FBI untuk membuka kunci iPhone, Apple dilaporkan memperkuat enkripsinya di sekitar iCloud dan perkakasan untuk menjadikannya lebih sukar untuk digodam.


"Apple bekerja keras untuk memastikan ia dapat menunjukkan bahawa ia sentiasa berusaha untuk meningkatkan keselamatan kepada kawasan globalnya semasa ia diteliti oleh AS dan Kerajaan-kerajaan lain untuk menyediakan kaedah untuk memintas keupayaan mereka," kata Pironti.


Baru-baru ini, pada acara WWDC 2016 Apple, syarikat itu mengumumkan bahawa ia memerlukan penggunaan ciri App Transport Security (ATS) di semua aplikasi pada 1 Januari 2017.

Ini pada asasnya akan memaksa semua lalu lintas aplikasi untuk menjalankan sambungan HTTPS yang disulitkan dari sekarang.


Walaupun ini adalah kemas kini yang dialu-alukan, Zumerle berkata beliau ingin melihat "pengurusan yang lebih baik untuk perusahaan."

Sebagai contoh, katanya, ini mungkin termasuk "kawalan lebih terperinci untuk aplikasi yang diuruskan iOS, serta kemungkinan untuk menyekat salinan / tampal pada akaun e-mel perusahaan pada klien e-mel asal."


Android

Dalam merealisasikan potensi perniagaan Android, Google juga telah membuat banyak perubahan kepada OS mudah alihnya baru-baru ini untuk memperkuat keamanannya.

Sebagai permulaan, Zumerle berkata, Google telah berusaha keras untuk menghapuskan aplikasinya aplikasi berbahaya.


Fungsi keselamatan yang disokong oleh perkakasan, yang memanfaatkan TrustZone ARM, adalah salah satu daripada kemas kini Android yang berkaitan dengan keselamatan yang paling penting.

Sekarang, kata Zumerle "perusahaan akan semakin dapat melaksanakan pengesahan peranti, pemeriksaan integriti peranti, mengikat peranti, dan operasi halus lainnya dengan jaminan yang meningkat."


Google juga baru-baru ini mengumumkan kemas kini keselamatan automatik untuk Android, yang menjadikannya lebih cepat dan mudah untuk menambal aplikasi.

Android N juga akan mendapat sistem kemas kini yang baharu, serupa dengan OS Chrome, di mana aplikasi akan ditampal di latar belakang.

Perubahan juga telah dibuat kepada model kebenaran aplikasinya, menjadikannya lebih terperinci.


"Aplikasi yang meminta izin khusus pada ketika ia memerlukan kebenaran untuk melaksanakan tindakan yang dipakai pengguna lebih mungkin dipercaya oleh pengguna.

Juga, pengguna mungkin pada masa itu menggunakan aplikasinya untuk sementara waktu, dan mungkin mula mempercayainya, "kata Zumerle.


Sudah tentu, Samsung juga membuka sistem keselamatan Knoxnya untuk digunakan oleh Google pada peranti Android juga.

Tetapi Knox didapati mengalami pelbagai masalah keselamatan, sendiri, pada awal 2016.


Sebagai nota Pironti, Android akan sentiasa terhad keupayaannya kerana kurangnya kawalan ke atas integrasi potensinya.

Itu, dan isu pemecahan tambahan, boleh membuat sukar bagi pengguna mengakses kemas kini terbaru.


Pemenang

Jadi, soalan besar ialah: siapa yang mengambil emas? Walaupun Android telah membuat kemajuan yang ketara, iOS tetap menjadi lebih besar dalam perusahaan, kata Zumerle, dengan konsistensi pengalaman menjadi faktor utama.


"Majoriti syarikat masih merasakan lebih mudah bagi mereka untuk mendapatkan data perusahaan mereka di platform iOS," kata Zumerle.


Itu mungkin berlaku sekarang, tetapi ia boleh berubah sepanjang tahun atau dua tahun, bergantung kepada trajektori strategi mudah alih kedua syarikat.

Pemenang sebenar dalam semua ini adalah pengguna, yang akan terus mendapat manfaat daripada keselamatan yang dipertingkatkan seperti Apple dan Google berusaha untuk tetap berada di hadapan ancaman yang berterusan.